
هک رشد یا چیست؟
هک رشد (خلق رشد)، یعنی فرآیند آزمایش و تجربهی سریعِ شیوههای کارآمدِِ رشد کسبوکار در حوزههای بازاریابی و توسعهی محصول. هک رشد یا خلق رشد به مجموعهای از آزمایشها و اقدامات معمول (و هم غیرمعمول!) بازاریابی گفته میشود که با هدف رشد دادن یک کسبوکار انجام میشوند.
اما بیایید از این تعریف کتابی و رسمی کمی فاصله بگیریم و با نگاهی دقیقتر، مفهوم هک رشد و هکر رشد را بشناسیم. هک رشد یعنی میانبر زدن از شیوههای معمول بازاریابی و جلب کاربر، به شیوههایی سریعتر، کارآمدتر و کمهزینهتر.
هک رشد را چگونه آغاز کنیم؟
اول از همه، محصول خود را بسازید و آزمایش کنید تا مطمئن شوید مردم آن را میخواهند و مایل به پرداخت هزینه هستند. یعنی به اصطلاح Market fit شده باشید این مساله به شما کمک میکند داده های بیشتری جمع آوری کنید و پرسونای دقیقتری از مشتریانتان داشته باشید تا بتوانید بر این اساس تاکتیکهای بازاریابی رشد را درستتر اجرا کنید.
محصولات خود را در فواصل منظم به روز کنید و به دریافت بازخورد از مشتری ادامه دهید تا همیشه بدانید که در مسیر درستی هستید یا نه.
در لحظه، برای تقویت رشد مداوم، محصول خود را به بازار عرضه کنید و نتایج آن را پیگیری کنید.
تست A / B و سایر تکنیکهای بهینه سازی تبدیل برای هک رشد موثر بسیار مهم است.