در این مقاله قصد داریم شما را با اصطلاحات سئو آشنا کنیم. دانستن این اصطلاحات اهمیت زیادی برای کارشناسان  و کسانی که قصد دارند به تازگی کار سئو رو شروع کنن داره پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

سئو ( SEO / Search Engine Optimization ) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، یاندکس و … است و بر روی افزایش رتبه سایت و کسب ترافیک ارگانیک تمرکز دارد. سئو یک روش مناسب و پایدار برای افزایش بازدید هدفمند در یک وبسایت است.

انواع سئو

  1. سئو داخلی ( On -page SEO ): اصطلاح سئو داخلی به بهینه سازی موارد داخلی یک سایت برای موتورهای جستجو مثل تولید محتوا،آدرس،کدنویسی،عکس،ویدیو،سرعت و… اشاره دارد.

2. سئو خارجی ( Off-page SEO ): به تمام مواردی که به بهینه‌سازی سایت در خارج از آن کمک میکند می‌گویند. لینک سازی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دو نمونه از سئو خارجی هستند.  

سئو داخلی و خارجی

3. سئو کلاه سفید ( White Hat SEO ): مجموعه روش‌هایی که براساس اصول سئو پیاده‌سازی شده‌است و یک روند طبیعی دارد. تولید محتوای باکیفیت، کدنویسی اصولی، ایجاد بک لینک طبیعی بدون دخالت ما از مواردی است که می‌توان به آن اشاره‌ کرد.

4. سئو کلاه سیاه ( Black Hat SEO ): مجموعه روش‌هایی که بر اساس اصول سئو پیاده‌سازی نشده‌است و هدف آن از بین‌بردن روند طبیعی سئو است. مقالات زرد و عنوان‌های غیرواقعی دو نمونه از سئو کلاه سیاه می‌باشد که گوگل بسیار سریع آنها را پیدا می‌کند.

5. سئو کلاه خاکستری ( Gray Hat SEO ): ما بین کلاه سفید و سیاه قرار دارد و معمولا کارشناسان از این روش استفاده می‌کنند و برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود در کنار فعالیت‌های قانونی، تکنیک غیرقانونی را نیز به صورت امن اجرا می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر وب‌سایت را به نتایج اول گوگل منتقل کنند.

6. سئو محلی ( Local SEO ): سئو محلی یا لوکال به فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت برای کسب رتبه بالا در جستجوهای محلی گفته می‌شود. با انجام سئو محلی در نتایج جستجوی کاربرانی قرار می‌گیرید که به دنبال محصول و خدمتی در نزدیکی خود هستند.

7. سئو فنی ( Technical SEO ): به بهینه‌سازی تنظیمات فنی وب‌سایت گفته‌می‌شود. از مهمترین اقدامات آن می‌توان به حل مشکل محتوای تکراری و برطرف کردن خطاهای 404 اشاره کرد.

8. سئو بین المللی ( International SEO ): فرآیند بهینه‌سازی وب سایت به طوری که موتورهای جستجو، کشورهایی را که می‌خواهید مورد هدف قرار دهند.

9. سئو منفی ( Negative SEO ): یکی از انواع غیر رایج سئو است و به تکنیک‌های غیراخلاقی گفته‌می‌شود که افراد برای آسیب زدن به وب‌سایت رقبا از آن استفاده‌می‌کنند.

اصطلاحات سئو در موتورهای جستجو

10. بازاریابی موتورهای جستجو ( SEM ): بازاریابی موتورهای جستجو ( Search Engine Marketing ) یکی از روش‌های غیررایگان برای بالا‌بردن رتبه سایت در نتایج گوگل است که با پرداخت هزینه به ازای هر کلیک انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهینه‌سازی موتور جستجو ، سئو (SEO) چیست

بازاریابی موتورهای جستجو در سئو

11. عبارت مورد جستجو ( Search Query ): به کلمات و عباراتی که کاربران آن را در قسمت نوار جستجو وارد می‌کنند، گفته می‌شود تا اطلاعاتی را که نیاز دارند پیدا کنند.

12. صفحه نتایج موتور جستجو ( SERP – Search Engine Result Page ): به صفحه نتایج جستجوی گوگل گفته‌ می‌شود و پاسخ گوگل به جستجوی کاربر است.

صفحه نتایج جستوی گوگل در سئو

13. سوالات متداول ( FAQ-Frequently Asked Questions ): به سوالات رایج و پرتکراری گفته می‌شود که توسط کاربران پرسیده شده‌است و به طور معمول سوالاتی است که افراد درباره کالا یا خدمتی دارند.

14. ( LSI ) large scale integration: کلمات کلیدی LSI، مفهومی است که موتورهای جستجو، برای کشف ارتباط بین کلمات و عبارات از آن استفاده می‌کنند. یک روش مناسب برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب است.

اسنیپت ویژه و انواع آن

15. اسنیپت ویژه ( Featured Snippet ): پاسخ ویژه و برجسته گوگل است و به قسمتی کوچک از متن یا کدهای برنامه‌نویسی با قابلیت استفاده مجدد گفته می‌شود. اسنیپت در بالاترین قسمت سرپ قرار می‌گیرد و خلاصه‌ای از موضوع جستجوی کاربر است.

اسنیپت در سئو
  • نقد و بررسی: به وسیله این نوع از ریچ اسنیپت‌ها، کاربران می‌توانند به محصولات امتیاز بدهند.
  • اشخاص: اطلاعات کاملی از اشخاص مانند شغل و سن را در نتایج گوگل به وسیله این اسنیپت می‌توان مشاهده کرد.
  • محصولات: فروشگاه‌های آنلاین از این اسنیپت استفاده می‌کنند و اطلاعات مربوط به محصولات را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهند.
  • نهاد و سازمان‌ها: اطلاعات مربوط به سازمان‌ها ( شماره تماس و آدرس ) را گوگل به وسیله آن می‌تواند درک کند.
  • دستورالعمل‌ها: نوعی از داده‌های ساختاریافته که فقط مربوط به دستورالعمل ها است مانند زمان تهیه غذا
  • موسیقی: دربرگیرنده اطلاعات مربوط به موسیقی است. برای مثال تاریخ انتشار آلبوم یک نمونه از اطلاعاتی است که به گوگل ارائه می‌دهد.
  • ویدیوها: موتورهای جستجو به خودی خود نمی‌توانند ویدیوها را در وب‌سایت شما تماشا کنند و برای این که آنها بتوانند محتوای ویدیو شما را درک کنند به نشانه‌گذاری ویدیو نیاز داریم.
  • رویدادها: شامل اطلاعاتی مربوط به تاریخ، زمان، مکان و… است.

انواع لینک سازی و اصطلاحات آن در سئو

لینک‌سازی در سئو اهمیت زیادی دارد و نقش مهمی را در ایجاد ترافیک طبیعی ایفا می‌کند. لینک‌سازی باعث می‌شود تا افراد بیشتری به سایت شما مراجعه کنند. در ادامه به معرفی لینک‌ها می‌پردازیم.

16. لینک سازی داخلی ( Internal Link ): هنگامی که صفحه‌ای از یک ‌سایت را به صفحه دیگری از همان ‌‍‌سایت متصل کنیم از این نوع لینک سازی استفاده کرده‌ایم.

17. لینک سازی خارجی ( Back Link ): لینک سازی خارجی، شامل لینک‌هایی هستند که از سایت دیگری به وب‌سایت شما داده می‌شوند.

18. لینک دو فالو ( Do Follow ): وقتی که یک سایت به وب‌سایت شما فالو می‌دهد، یعنی اعتبار و کیفیت وب‌سایت شما را تایید کرده‌است و همچنین این لینک ارزش و اعتبار کلمه کلیدی را به صفحه‌ای که به آن لینک‌سازی کردید منتقل می‌کند.

19. لینک نو فالو ( No Follow ): زمانی از این لینک استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم لینکی خارجی در وب‌سایت خود قرار دهیم اما از اعتبار محتوای آن مطمئن نیستیم. در این شرایط موتورهای جستجو آن را ایندکس نمی‌کنند.

اصطلاحات پایه در سئو

20. دامنه ( Domain ): به آدرس یک وب‌سایت دامنه گفته می‌شود برای مثال آدرس اینترنتی سایت آیمارکتور www.imarketor.com است.

21. میزبان ( Host ): هاست یک سرویس آنلاین است که این امکان را فراهم می‌کند تا وب‌سایت خود را در آن قرار دهید و میزبانی سایت شما را برعهده دارد.

22. اعتبار دامنه ( Domain Authority ): میانگینی از اعتبار تمامی صفحات سایت است و هر چه عدد اعتبار دامنه بیشتر باشد، سایت در رتبه بالاتری در نتایج جستجو قرار می‌گیرد.

23. اعتبار صفحه ( Page Authority ): مربوط به هر صفحه از سایت است و هر کدام از صفحات اعتبار ویژه خودش را دارد.

24. کلمه کلیدی ( Keyword ): یکی از مهمترین مطالب در سئو است و در واقع همان کلمه یا عبارتی است که کاربر در موتور جستجو تایپ می‌کند.

کلمه کلیدی

25. تحقیق کلمه کلیدی ( Keyword Research ): به بررسی تعداد جستجوهای هر کلمه یا عبارت در گوگل می‌گویند. شما با این کار با علایق کاربران آشنا می‌شوید و می‌فهمید چه موضوعاتی در حوزه کاری شما برای آنها اهمیت دارد.

26. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی ( Keyword Stuffing ): به معنی استفاده از کلمه کلیدی غیرمرتبط با محتوا و تکرار بیش از حد و غیر طبیعی آن است. در هنگام نوشتن مقاله به این نکته باید توجه داشت که باید برای افراد تولید محتوا کنید و نه ربات‌ها.

27. محتوا ( Content ): به عبارات، ویدیوها، تصاویر، فایل‌های صوتی و… گفته‌ می‌شود که برای انتقال اطلاعات به کاربران از آنها استفاده می‌شود. محتوا در سئو جزء کلیدی‌ترین مسائل به حساب می‌آید. محتوای خوب و کپی نشده از سایت‌های دیگر باعث افزایش رتبه وب‌سایت می‌شود.

در ادامه به انواع روش‌های تولید محتوا بپردازیم.

  • مقاله‌ها: وجود مقاله در وب‌سایت، تعاملات کاربران را افزایش می‌دهد. برای نوشتن مقاله می‌توان از مقاله‌های مرتبط، پادکست‌ها، ویدیوها، تحقیقات میدانی و… استفاده کرد.
  • اینفوگرافیک: استفاده از آن به دلیل صرفه‌جویی در زمان روشی مناسب برای تولید محتوا است. اینفوگرافیک‌ یک داده در قالب نمودار است که در طراحی آن نباید فقط از متن استفاده‌کرد.
  • راهنما و ترفندها: از راهنمای خرید، آموزش خرید و چگونگی‌ها در وب‌سایت خود استفاده کنید. بهره‌گیری از آن به خصوص در قالب ویدیو، تعاملات را افزایش می‌دهد.
  • بهترین‌ها را لیست کنید: بهترین خدمات، محصولات و … را لیست کنید و مشخص کنید دلیل برتری آن‌ها چیست.
  • کتاب‌های الکترونیکی: یکی دیگر از روش‌های تولید محتوا است که متن آن باید حتما به اصطلاح سئو شود. این کار به این شکل انجام می‌شود که داخل متن لینک گذاشته‌ شود و لینک نیز در بسترهای مختلف منتشر شود.

28. پرسونا ( Persona ): به تفکیک کردن مخاطبان از لحاظ جنس، سن، نیازمندی‌ها و… می‌گویند که به شناخت مخاطبان هدف می‌پردازد. هر کدام از این تقسیم بندی‌ها یک پرسونا است.

29. صفحه فرود ( Landing Page ): به صفحه‌ای از وب‌سایت گفته می‌شود که کاربر با کلیک روی لینک وب‌سایت یا تبلیغ به آن هدایت می‌شوند.

الگوریتم‌ها در سئو و اصطلاحات آن

روش‌های سئو مرتب در حال تغییر است؛ به همین دلیل سئو سایت در سال‌های اخیر تغییرات زیادی پیدا کرده است و دلیل این تغییرات، به‌روز‌رسانی مداوم الگوریتم‌هاست.

اگوریتم‌های گوگل

30. الگوریتم موتور جستجو ( Search Algorithm ): روش ها و تکنیک‌هایی است که گوگل استفاده ‌می‌کند تا محتواها را ارزش‌گذاری کند و در صفحات نتایج نمایش بدهد.

در ادامه به معرفی مهمترین الگوریتم‌های گوگل می‌پردازیم.

31. الگوریتم پاندا ( Panda Algorithm ): این الگوریتم، محتواهای ضعیف را تشخیص می‌دهد و به کاهش آنها می‌پردازد. پانداها دائما در حال مطالعه مطالب در وب‌سایت‌های مختلف هستند و به دنبال محتواهای باکیفیت می‌گردند.

32. الگوریتم مرغ مگس خوار ( Hummingbrid Algorithm ): حتما برایتان پیش آمد‌ه‌است که مطلبی را در گوگل جستجو کردید و سایت‌های غیرمرتبطی را برای شما به نمایش گذاشته‌ است، در این زمان الگوریتم مرغ مگس خوار به کمک ما می‌آید. در واقع وظیفه اصلی این الگوریتم این است که مرتبط‌ترین و بهترین نتایج را برای کاربران به نمایش بگذارد.

33. الگوریتم پنگوئن ( Penguin Algorithm ): این الگوریتم وظیفه‌ شناسایی لینک‌های اسپم و سایت‌هایی که برای بهبود رتبه خود بک‌لینک خریداری‌می‌کنند را بر عهده‌ دارد.لینک‌های اسپم باعث می‌شوند تا عنوانی که کاربر جستجو‌ کرده‌است با نتایج نمایش داده‌ شده تفاوت داشته باشد و دور از هدف واقعی کاربر باشد.

34. الگوریتم گورخر ( Zebra Algorithm ): این الگوریتم بر روی سایت‌های فروشگاهی نظارت دارد و وظیفه اصلی آن نابود کردن سایت‌های کلاه‌بردار است و از گسترش فروشگاه‌های اینترنتی تقلبی جلوگیری می‌کند.

35. الگوریتم Rank Brain گوگل: با استفاده از این الگوریتم می‌توانید به مرتبط‌ترین مطالب نسبت به عنوان مورد جستجو دست پیدا کنید. این الگوریتم، تا حد زیادی به الگوریتم مرغ مگس خوار شباهت دارد و تفاوت آنها در این است که رنک بِرین به صورت گسترده‌تر این کار را انجام می‌دهد.

موتورهای جستجو چگونه رفتار می‌کنند؟

موتورهای جستجو، در سایت‌های مختلف می‌خزند و آنها را ایندکس می‌کنند. در مرحله بعدی وب‌سایت‌ها را بر اساس جستجوی کاربران مرتب می‌کنند.

رفتار موتورهای جستجو

36. خزنده ( Crawler ): عنکبوت و ربات‌هایی هستند که به صورت خودکار در تمام صفحات یک سایت خزیده و اطلاعات را برای موتورهای جستجو ایندکس می‌کنند تا در نتایج گوگل نشان داده‌ شوند.

37. خزش ( Crawling ): به فرایند جمع‌آوری اطلاعات توسط خزنده‌ها، خزش می‌گویند.

38. فهرست کردن ( Index ): ایندکس به معنای اطلاعات ثبت شده است. افراد مقاله را ایندکس می‌کنند تا خزنده‌ها آنها را پیدا کنند و مقاله را در نتایج گوگل نمایش بدهند.

اصطلاحات پیشرفته سئو

مواردی که گفته شد از مهمترین اصطلاحات سئو به شمار می‌آیند که کارشناسان باید با آنها آشنایی کامل داشته باشند. در ادامه قصد داریم به موارد تخصصی تر در سئو اشاره کنیم که افراد برای شروع کار به این موارد نیاز دارند.

39. معیار EAT : مخفف 3 کلمه Expertise ،Authoritativeness ،Trustworthiness ( تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن ) است. بهترین شاخص برای رتبه‌بندی سایت‌ها از نظر کیفیت محتوا توسط گوگل است که در سال 2014 معرفی شد.

40. زمان توقف: مدت زمان حضور یک کاربر در سایت، زمان توقف نام دارد. اگر کاربر مدت کوتاهی ( مثلا برای 5 ثانیه ) در سایت شما باشد، به عنوان محتوای بی‌کیفیت برای موتورهای جستجو در نظر گرفته‌ می‌شود.

41. نرخ کلیک ( CTR / Click Through Rate ): تعداد کلیک‌هایی که در نتایج گوگل بر روی سایت شما می‌شود، اشاره دارد.

42. نرخ پرش ( Bounce Rate ): به بازدید‌کنندگانی گفته می‌شود که بدون مشاهده صفحات دیگر سایت، وب‌سایت شما را ترک کردند.

43. نرخ تبدیل ( Conversion Rate ): این نرخ نشان می‌دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان اقدام به خرید کردند و به مشتری شما تبدیل شدند.

44. توضیح متا ( Meta Description ): یکی از انواع متا تگ‌ها است که از اهمیت بالایی برخوردار است و خلاصه‌ای از محتوای وب‌سایت را ارائه می‌دهد.

متا

45. تگ عنوان ( Title Tag ): یکی دیگر از انواع متا تگ‌های HTML است که عنوان صفحه و موضوع کلی صفحه را مشخص می‌کند. تگ عنوان در سئو بسیار مهم است زیرا انتخاب عنوان‌های نامناسب و تکراری می‌تواند به سئو سایت صدمه بزند.

46. اچ تی ام ال ( Hyper text Markup Language ): ساده‌ترین زبان برنامه‌ریزی وب که تمامی سایت‌ها براساس آن طراحی می‌شوند. معادل فارسی آن زبان نشانه گذاری ابر متنی است.

47. هدینگ ( Heading ): این تگ به هنگام تولید محتوا برای مشخص کردن عناوین و سرفصل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا گوگل محتوا را درک کند. 6 حالت ( H1 تا H6 ) در هدینگ‌ها وجود دارد که مهترین آن H1 هست و فقط یکبار در یک مقاله می‌توان از آن استفاده کرد.

48. نامک: به کمک نامک، می‌توانید از یک آدرس کوتاه به جای نوشتن یک آدرس طولانی استفاده کنید. نامک در قسمت URL وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۹ مهارت مهم برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای

مهمترین ابزارها در سئو

امروزه با وجود رقابت گسترده‌ای که بین کسب و کارها وجود دارد باید از ابزارهایی استفاده کنیم. این ابزارها، به ما در انتخاب کلمه کلیدی مناسب، شناخت بهتر کاربران و… کمک می‌کند.

ابزارهای رایگان در سئو

49. گوگل ترندز ( Google Trends ): یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که به وسیله آن می‌توان کلمه کلیدی مناسب پیدا کرد و به ما کمک می‌کند تا اطلاعاتی درباره‌ی آخرین جستجوهای کاربران به دست آوریم.

50. کیوورد پلنر ( Keyword Planner ): یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل که بهترین ابزار برای پیدا کردن کلمه کلیدی است. همچنین می‌توان از آن برای بهینه‌سازی موتور جستجو وگوگل ادز استفاده کرد.

51. گوگل سرچ کنسول ( Google Search Console ): به وسیله این ابزار می‌توان به تحلیل سایت پرداخت و مشکلات احتمالی آن را بر طرف کرد.این کار با ارائه آمار و ابزارهای دقیق انجام می‌شود.

52. گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics ): یکی از بهترین ابزارهای سئو است که به شما کمک می‌کند تا رفتار کاربران خود را بررسی کنید. گوگل آنالیز اطلاعاتی مانند نحوه ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، مدت زمانی که کاربران در صفحات وبسایت شما باقی‌ مانده‌اند و هر اتفاقی که در وب‌سایت شما رخ داده‌است را، در اختیارتان قرار می‌دهد.

53. گوگل بیزینس ( Google My Business ): گوگل امکان ایجاد حساب کاربری را در بخش کسب و کار گوگل در اختیار برندها قرار می‌دهد. آنها می‌توانند اطلاعات تماس، آدرس و تصاویر مرتبط را در آن بخش قرار دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *